1Schi? Doar în siguranţă!
Aşa stăpâniţi muntele cel mai bine
Vârfuri albe, cer albastru, soare strălucitor: ce este mai frumos decât să aluneci fără griji pe pârtie în o vacanţă la zăpadă? Nimic ca niște cristiane, ceva carving sau snowboard pentru ore de distracție maximă pentru toţi membrii familiei.
Dar să fim cinstiți: pentru ca vacanţă la schi să rămână o experiență frumoasă este nevoie de mai mult decât condiții meteo favorabile. Din acest motiv v-am pregătit cele mai actuale reguli de siguranţă şi sugestii folositoare pentru pârtii. Cine este bine pregătit, se dă în siguranţă, controlat şi fair are parte şi de mai multă distracție, pe lângă că termină coborârea fără probleme.
Hermann Maier, 2 medalii olimpice de aur - Super-G şi Slalom Gigant:
"Cred ca unul din principalii factori de risc este excesul de încredere al schiorilor în abilitățile personale. Dacă fiecare ar schia în așa fel în cât să poată reacționa oprind-se în orice moment în o situație periculoasă, sportul nostru ar deveni mult mai sigur." 1
2Regulile FIS
Pentru o distracție perfectă pe pârtie este nevoie de un lucru în special: respect. Federația internațională de schi (FIS) a descris în zece reguli de conduită pentru sporturile de iarnă cum se manifestă acest respect. Aceste reguli se aplică la nivel mondial pentru schiori și snowboarderi - reglementează folosirea în comun a pârtiilor şi sunt aplicate în evaluarea accidentelor.
Cunoașteți aceste „Zece Porunci”? Pe scurt: comportați-vă în traficul pe pârtie defensiv, controlat și responsabil la fel ca în traficul rutier, fiți pregătiți pentru posibilele greșeli ale altor schiori și considerați terenul precaut. Chiar şi pe cele mai bine bătute pârtii pot exista porţiuni mai dificile, abrupte şi/sau înguste. În funcție de dată vă puteţi aștepta şi la pasaje înghețate şi denivelări.
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:
"Fără respectarea celor 10 Reguli de Conduită nu se poate vorbi despre o conviețuire în condiții de siguranță pe pârtie. De o importanță deosebită, este în opinia mea ca fiecare schior să țină cont de abilitățile sale şi de condiţiile externe. Numai cei care respectă regulile FIS, se dau într-adevăr sigur."
3Totul în formă?
Înainte de a intra pe pârtie verificați nu doar legăturile schiurilor, ci şi pe dvs., de la nivelul de know-how la forma fizică. Vorbind de expertiză: dacă sunteți începători sau nu aţi mai schit de ceva timp, se recomandă repetarea practicilor corecte de coborâre, dar şi de cădere la una din școlile de schi de la destinaţie. În Germania, mai mult de 400 de școli de schi sunt licențiate de Federația de Schi din Germania (DSV), în Austria instructorii sunt pregătiți de Federația de Schi din Austria (OSV).
Sunteți bine pregătit mental și fizic?
- Cum evaluați abilitățile dumneavoastră ca un schior? Investiți timp în alegerea domeniului schiabil. Un atlas de schi vă ajuta cu selecția. Începătorii sau cei care revin după ceva timp pe pârtii trebuie să aleagă destinații cu pârtii majoritar albastre și roșii - pârtiile negre pot fi prea exigente.
- Verificați şi stadiul de sănătate: vă simțiți apt fizic, suficient de antrenat şi odihnit? Permiteți-vă la destinaţie o perioadă suficientă de aclimatizare.
- Schi este un sport de forță. În mod ideal, v-ați antrenat pe tot parcursul anului sau cel puțin v-aţi îmbunătățit forma în ultimele săptămâni, cu gimnastică de schi. Cluburile de Sport și Fitness în general programe de forță în acest sens (şi online), pentru tonifierea musculaturii dorsale şi femurale. De asemenea importante sunt flexibilitatea, rezistența si coordonarea.
- Schi este un sport tehnic. Luând lecții de schi exersați practica de schi corectă. Scopul este să coborâți curat, controlat și fără efort.
- Înainte de a porni pe pârtiile reci: o scurtă încălzire vă pregătește corpul pentru efort şi acest lucru la rândul lui reduce riscul de accidentare. De asemenea: începeți ziua de schi cu pârtii de coborâre simple, astfel circulația este îmbunătățită şi pregătită pentru pârtiile mai dificile.
- Nu vă supraestimați. Nu vă lăsați duși de adrenalină şi „fiorul vitezei“ sau provocat la curse pe pârtie.
Ştiaţi că...
... Cele mai multe accidente au loc dimineața târziu, după prânz sau după-amiaza târziu, datorită oboselii şi lipsei de concentrație? 3
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:
"Schiatul presupune persistență, agilitate și putere, nu numai pentru a aluneca o zi întreagă cu efort minim, ci şi pentru a preveni accidentările. Pentru rezistență se recomandă mersul cu bicicleta sau jogging-ul. Exerciții de coordonare şi echilibru, cum ar fi pe balance-board vă antrenează şi pun la încercare și capacitatea de reacție. Ca să nu mai zic că sunt şi foarte distractive."
4Echipamentul dvs. este complet
și în stare optimă?
Christa Kinshofer, Campioană Olimpică Slalom şi Slalom Gigant:
"Comportamentul corect şi echipamentul optim reduc riscul de accidente foarte mult. Important este să-ti folosești capul şi să-ti păstrezi calmul." 5
Ştiaţi că...
... în lume schiază în jur de 65-70 de milioane de oameni?
5Obligativitatea căştii
Cele mai multe accidentări la nivelul capului pot fi prevenite prin purtarea unei căști. Aceasta încălzește, protejează și face parte din echipamentul de bază al unui schior sau snowboarder. În unele țări ale Alpilor purtarea de cască este o recomandare, în altele este chiar obligatorie.
-
Germania
În Germania nu există nici o obligație legală de a purta o cască. Federația Germană de schi (DSV) și Asociația de schi Instructori din Germania (DSLV) depun eforturi considerabile de ani de zile pentru a convinge schiori de avantajele purtării de cască.
-
Austria
Casca este obligatorie pentru copii și adolescenți până la 15 ani, prin decizia Guvernului Federal, punerea în aplicare este responsabilitatea Statelor Federale. În Salzburg, Stiria, Carintia, Austria Inferioară și Burgenland a fost implementată, în Tirol și Vorarlberg nu a existat nici o reglementare. Pe moment nu se fac verificări şi astfel nu se aplică nici amenzi.
-
Elvetia
În Elveția nu există nici o lege care să oblige la purtarea unei căști. Campanii de informare foarte reușite au dus însă aici la cel mai mare coeficient de folosire din Europa. 6
-
Italia
Casca este obligatorie pentru copii și adolescenți până la 18 ani. Poliția este responsabilă pentru acțiunile de salvare pe munte și în același timp de controlul respectării dispoziției legale. Cine nu o respectă riscă pierderea skipass-ului şi o amendă de până la 200 de euro.
-
Franța
Aici în schimb nu există o normă legală care să impună purtarea căștii, dar şi Franţa investește în diverse campanii de informare pentru utilizarea căștii de protecție la copii și adolescenți.
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:
"Esențială este în mod clar casca de schi. Nu există încă ce este drept obligativitatea în toate țările alpine, dar pentru mine protecția capului face parte fără îndoială din echipamentul standard de schi pentru oricine! Aici nu e loc de compromis!"
Ştiaţi că...
... domenii schiabile cum ar fi elvețiana Gstaad au introdus deja limite de viteză, zone cu viteză maximă 30 şi plasează radare?
6Ziua perfectă la schi
Din o zi reușită la schi fac parte multe altele, pe lângă pofta de zăpadă.
Citiți aici ce să faceţi şi ce nu pentru o vacanţă la schi de succes:
Recomandări
- Mergeți pe pârtie doar odihniți şi după o mică încălzire, urmând deviza "Be cool, warm up!".
- Respectați regulile afișate în instalațiile pe cablu, fie ele telescaune sau teleschiuri.
- Faceţi pauze în mod regulat şi încheiați la timp ziua de schi.
- Respectați limitele – ale dvs. şi ale pârtiei.
- Schiați defensiv şi țineți cont de programul instalațiilor de cablu pentru ultimul drum.
- Respectați mediul înconjurător: folosiți mijloacele de transport în comun, dacă călătoriți cu mașina organizați drumuri cu mașina plină, folosiți skibus-ul şi folosiți spațiile prevăzute de depozitare a gunoiului.
Ştiaţi că...
... femeile se accidentează cel mai des la genunchi, bărbații la spate şi umeri? 7
Avertismente
- Nu vă dați cu viteză mare şi agresiv!
- Nu vă extenuați şi nu schiați până la epuizare!
- Mâncați suficient, dar în mod ideal scăzut în grăsimi în timpul zilei și ușor de digerat. Beți suficient în special la altitudini mari (de preferință suc, ceai de fructe şi apă minerală), pentru că ajută la detoxificarea organismului.
- Nu beți alcool nici înainte, nici în timp ce încă plănuiți să schiați. Alcoolul acționează dezinhibant, cu efect mai mare la cote ridicate încetinește timpul de reacție. Après-ski este o parte a zilei de schi, dar după cum sugerează și numele: numai la finalul ei!
- Nu depășiți marcările pârtiilor şi nu intrați în zone restricționate de avalanșă sau ghețar sau ghețar! Nu părăsiți niciodată pârtia dacă gradul de risc de avalanșă este 3 sau mai ridicat. Țineți în acest cont întotdeauna cont de avertizările de pe panourile informative din vale sau de la stația de munte – sau sfătuiți-vă cu personalul instalațiilor pe cablu.
- Nu intrați pe piste restricționate sau închise, în curs de preparare. Utilajele asigurate cu vinciuri constituie un risc mare de accidentare. și rănirea gravă poate însemna!
7Indicatoare internationale
Ce înseamnă indicatoarele de pârtie, cu valabilitate internaţională:
Pârtie verde
Foarte ușoară, cu înclinare redusă de sub 25%, pârtie de exersare pentru începători
Pârtie albastră
Ușoară cu înclinare de până la 25%, pentru începători şi avansați
Pârtie roșie
Pârtie de dificultate medie, înclinare de până la 40%, pentru avansați
Pârtie neagră
Pârtie dificilă, înclinare de peste 40%, pentru experți
Andre Scheid, Antrenor Principal al Asociației Germane de Snowboard de Competiție:
"Un schior/boarder bun nu este cel care doar domină tehnic coborârea mai bine, ci cel care știe şi să aprecieze situația corect şi reacționeze conform. Faptul că un începător se va simți nesigur pe un teren necunoscut este un exemplu de factor pe care un schior bun îl va lua în considerare."
Ştiaţi că...
... o avalanşă poate atinge viteze de până la 300 km/hpe o pantă abruptă?
8Off piste
Din ce în ce mai multe persoane, freerideri, amatori de Off-Piste, backcountry sau variante, preferă terenul din afara pârtiilor marcate şi bătute. Trebuie să țină neapărat cont de faptul că aceste teritorii "libere" pretind mult respect şi cunoștințe montane. Responsabilitate, expertiză, experiență şi formare profesionistă sunt indispensabile. În plus aveți nevoie şi de echipament de urgenta, pe care trebuie să-l stăpâniți fără ezitare dacă este cazul.
Atenție în terenul deschis
Trebuie să țineți cont de nivelul de risc de avalanșă local, de înclinarea pantei, de consistența zăpezii, să apreciați corect expunerea şi indicatoarele de pericol şi să folosiți toate aceste cunoștințe fără probleme în practică. Fără ele nu puteţi alege ruta de coborâre sau tehnica. Atenție mare la semnalele de alarmă, cum ar fi declanșările controlate de avalanșă, începuturi de avalanșă pe pante învecinate, crăpături în zăpadă, zgomote asurzitoare de tip "vmmm" sau o pătură de zăpadă foarte umedă.
Gradele de risc de avalanșă
-
Gradul 1 înseamnă un risc redus de avalanșă. Aceasta se poate declanșa în principiu doar în cazul unei încărcări suplimentare, ca de exemplu un grup numeros. În general condiţiile sunt bune. Dar totuși: se recomandă coborâri individuale.
-
La gradul 2 riscul de avalanșă este moderat. Încărcarea superioară mare poate declanșa avalanșe pe pantele mai abrupte. Condiţiile sunt în marea lor majoritate bune, dar trebuie acordată atenție specială alegerii rutei.
-
Gradul 3 înseamnă un risc marcat de avalanșă. O încărcare suplimentară chiar mică, de exemplu prin o persoană, poate declanșa o avalanșă. Situația este în general critică. Mare atenție la alegerea rutei şi pantele abrupte, evitați expunerile în cauză.
-
La gradul 4 riscul de avalanșă este mare. Declanșarea unei avalanșe la o încărcare suplimentară chiar mică este probabilă. Situația generală este acută, singura soluție: rămâneți pe pârtie!
-
La gradul 5 riscul de avalanșă este foarte mare. Sunt de așteptat avalanșe neprovocate, chiar şi pe pante cu înclinare medie. Situația este avaliată în "de catastrofă", nu este posibil nici un fel de freeriding sau schi de tură!
André Roch, Alpinist:
"Expertule, fii atent! Avalanșa nu știe că ești expert..." 8
Ştiaţi că...
... 6 din 10 schiori şi 7 din 10 snowboarderi care au un accident sunt de sex masculin? 9
9ÎN CAZ DE URGENȚĂ
Conform regulilor FIS sunteți obligat să acordați asistență în caz de
accident. Această listă vă poate ajuta în caz de urgență.
Pregătiți-vă în acest sens înainte de a porni la schi.
- Păstrați-vă calmul și securizați locul accidentului – cu grijă la siguranţa proprie.
- Acordați primul ajutor și asigurați căldură victimei.
- Informați apoi imediat serviciile medicale de urgență SOS la numărul 112 (internațional). Opțional, în Austria 140, Elveția, în 1414, în Italia / Tirolul de Sud 118 sau stațiile de telecabină locală (găsiţi numărul pe harta pârtiilor).
- Răspundeți-le celor 6 întrebări: Cine raportează accidentul? Ce s-a întâmplat? Cât de mulți sunt accidentați? Când s-a întâmplat? Unde s-a întâmplat mai exact? Cum este vremea la locul accidentului?
- Vă rugăm să lăsați telefonul pornit şi să faceţi schimb de date personale.
Prof. Hanns-Michael Hölz, Președinte al Asociației de Snowboard din Germania:
"Multe accidente se petrec din cauza unei percepții greșite – o situație de lumină/umbră interpretată greșit sau observarea unui alt schior sau boarder prea târziu. Se cere multă atenție şi conștiința faptului că ne mișcăm în natură. Responsabilitatea personală are şi ea un loc asigurat: începeți întotdeauna la dvs. căutarea cauzei. De multe ori în cazul unui accident joacă un rol și lipsa de experiență, echipamentul şi nivelul de fitness."
10Cu copiii în vacanţă
Valabil este în general: copiii au nevoie de un echipament la fel de bine potrivit, de sigur şi de calitate ca şi adulții.
- Copiii percep temperatura cu câteva grade mai rece decât adulții. Prin urmare, au nevoie de un echipament adecvat și funcțional, cu standarde ridicate de siguranță.
- Îmbrăcăminte pentru copii trebuie să aibă exact mărimea corectă şi o culoare ușor de văzut în zăpadă. Evitați piese de îmbrăcăminte care flutură, cum ar fi șaluri sau cordoane şi nu-i îmbrăcați pe cei mici prea cald, pentru a evita aglomerarea căldurii. Nu uitați o căciulă şi mânuși de schimb şi crema de protecție solară şi bineînţeles nici hidratarea frecventă.
- Nu cumpărați sau închiriați clăpari prea mari pentru copii, așa energia nu se transferă optim către plăci. Folosiți protectoare dorsale şi căști cu protecție pentru bărbie (CE Norm 1077). Fixați ochelarii de schi de cască, în așa fel încât să nu se piardă.
- Schiurile trebuie să ajungă cel puţin până la subsuoară şi să nu depășească umerii. Bețele sunt la început mai degrabă un impediment şi se recomandă doar de la un anume nivel de cunoștințe în sus.
- Copiii învață prin imitație: este deci important ca dvs. ca părinți să purtați cască, să respectați regulile FIS şi în general să aveți un comportament model.
- Nu folosiți leșă pentru copii! Îi încetinește ce este drept, dar încetinește şi procesul de învățare. Şi pentru copii schiul de carving este bun pentru primele alunecări.
- Ajustați legăturile. Deoarece copii învață şi cresc repede pot fi necesare chiar mai multe ajustări în acelaşi sezon de iarnă.
- Lecții de schi iau copiii cel mai bine de la 3-4 ani. Aici învață optim, în joacă şi cu instructori specializați, pe pante ideale.
- Copiii cu mai puţin de 125 cm nu pot folosi pe cont propriu telescaunele, deoarece efectul automat de pârghie nu are loc datorită dimensiunilor reduse.
- Țineți cont de faptul că copiii nu se adaptează la fel de repede altitudinilor ridicate şi că egalizarea presiunii durează la ei mai mult. Copiii mici nu trebuie duși la cote de peste 1500 m. Reacționați imediat dacă dau semnale de oboseală sau apatie - pot fi primele semne ale unei intoleranțe.
- Copiii trebuie să aibă la ei întotdeauna o hârtie cu datele dvs. de contact, pentru a putea fi contactați în caz de nevoie.
- O idee bună în ceea ce priveşte echipamentul este un leasing sezonal. Şi bursele de schimb sunt o opțiune. Nu pierdeți din ochi în nici caz standardul de calitate necesar.
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:
"Eu încerc să le explic copiilor că pârtiile pot fi comparate cu strada şi că schiorii sunt la fel ca mașinile în trafic. Numai că există reguli diferite, mai degrabă decât semafoare sau treceri de pietoni. Pentru a memoriza aceste reguli, există mai multe exerciţii pe pârtie, cum ar fi: